JOMO - the joy of missing out

Afgelopen weekend heb ik mezelf enkele dagen rust in de natuur cadeau gegeven om mijn batterijen op te laden, te mijmeren, lezen en schrijven. En dat zonder afgeleid te worden door mijn telefoon…


Ontbinden

Aan de start van mijn weekend neem ik me voor om bewust met mijn tijd om te gaan en me niet te laten afleiden door mijn goede vrienden Facebook, Instagram, Whatsapp en co. Een tijdje geleden heb ik een app geïnstalleerd die bijhoudt hoeveel tijd je dagelijks spendeert aan je smartphone en hoeveel keer je op een dag je scherm ontgrendelt. Redelijk confronterend… Ik verwijderde toen een aantal spelletjes en ging een tijdje bewuster met mijn telefoon om, maar de laatste weken ben ik weer vaker aan mijn scherm gekluisterd. Deze keer ga ik dus drastischer te werk. Ik besluit de apps van Facebook, Messenger, Instagram en enkele nieuwsapps er voor een weekend af te zwieren. Ik zet ook de notificaties van mijn mails en Whatsapp uit. Zo, dat is gebeurd.


-slik-


Ik merk nu hoe verhangen ik ben aan die telefoon. Ik weet dat de apps eraf zijn en dat ik dus niet om de zoveel minuten moet checken of er notificaties zijn. En toch neem ik uit gewoonte nog geregeld mijn telefoon vast om dan te beseffen dat er niets te zien valt. Tijdens de rit naar mijn onderkomen voor het weekend beslis ik al dat Facebook niet meer terugkomt na het weekend. Om mijn pagina’s te beheren, gebruik ik nu toch ook al mijn laptop. Als ik het niet nodig zou hebben voor mijn werk, zou ik mijn Facebookaccount zelfs gewoon afsluiten. Instagram vind ik een moeilijkere. Ik gebruik de app al van in z’n begindagen en vooral in onze vriendenkring houden we elkaar zo op de hoogte van de belangrijke en minder belangrijke dingen in het leven. Ik merk het vrijdagavond bij mijn eerste wandeling in het bos. Het is zo prachtig in de Loonse en Drunense Duinen dat ik mijn telefoon bovenhaal en… dan realiseer ik me dat ik geen foto op Instagram kan zetten. Haha. Even vind ik dat vervelend, maar dan bedenk ik dat niemand erom zal malen dat er geen foto van die duinen op staat.


’s Avonds lees ik een boek en ok, ik moet eerlijk zijn, ik haal mijn laptop boven om nog even te Netflixen. Met dat verschil dat ik deze keer echt kijk en niet tegelijkertijd nog even het nieuws check en Pinterest open om wat te scrollen. Uit gewoonte neem ik daarna mijn telefoon mee naar de slaapkamer, maar hoera, er is een wekker en ik heb dus geen excuus om die telefoon naast me te leggen. Wanneer ik de volgende ochtend wakker word, blijf ik nog even soezen. Als mijn telefoon naast me zou liggen, zou ik al gauw mijn vrienden de apps openen zodat ik een kwartier later weer mee ben met het wereldnieuws en andere onbenullige feiten.



Verbinden

De joy of missing out (JOMO) bevalt me wel. Ik heb niet alleen apps verwijderd en push notificaties afgezet, maar ik heb ook afgesproken met het thuisfront dat ik niet de hele tijd bereikbaar ben. Ook dat geeft rust. Ik trek naar het bos met mijn telefoon in mijn rugzak en niet in mijn jas waar ik er snel bij kan. Ik ga wandelen zonder dat ik de neiging heb om te kijken of er een bericht is waar ik op moet antwoorden. Hoe zalig is dat! Ik weet wel dat ik dat ook niet moet op andere momenten, maar dan doe ik het toch. Dat onderbreekt dan het creatieve proces waar ik in zit, want in het bos krijg ik mijn beste ideeën en inzichten. Des te minder ik verbonden ben met de wereld, des te meer ben ik verbonden met mezelf. Dat klinkt misschien wollig en soft, maar dat is het niet. Ik bedoel daarmee dat ik me niet laat afleiden, bewust of onbewust, maar dat ik mijn gedachten en gevoelens toelaat. Ook de vervelende. Als je je verveelt of als er een ongemakkelijke gedachte naar boven komt, kan het handig zijn om je toevlucht te zoeken in het wereldwijde web. Maar dat wil ik dit weekend nu net niet. Ik wil net bewust voelen en nadenken over hoe ik momenteel in het leven sta en hoe ik het evenwicht kan bewaren tussen mijn verschillende rollen. Ik geef vaak aan mijn coachees mee dat een leven in balans belangrijk is voor je fysieke én mentale gezondheid. Hoeveel tijd wil je aan je werk spenderen, hoeveel aan je gezin, aan je hobby’s, aan jezelf,… Ook ik moet die oefening geregeld maken.


Terug naar de smartphone. Na vier dagen ben ik weer thuis. Ik heb de apps die ik vrijdag heb verwijderd niet opnieuw geïnstalleerd. Instagram zal ik er allicht wel terug opzetten, maar nu nog niet. Ik twijfel nog of ik de notificaties van mijn mails en Whatsapp terug ga aanzetten. Het zijn twee kanalen die vaak gebruikt worden in mijn werkomgeving, dus misschien wel. Als ik me echt moet concentreren gaat mijn telefoon wel in vliegtuigstand.

Ik vond het een geslaagd experiment. Benieuwd of ik mijn geliefde kan overtuigen om het ook eens te proberen… - wink wink -


Tips voor ontbinding

Wil jij ook eens bewust afstand nemen van alle pieps, plings en ploings? Ik heb een aantal tips bij elkaar gesprokkeld die je daarbij kunnen helpen:


x Installeer een app zoals Mobile DNA, Moment, Quality Time,… en houd je smartphonegebruik eens een week bij. De app laat je zien hoe lang je je smartphone elke dag gebruikt, hoe vaak je je scherm ontgrendelt, welke apps je gebruikt en hoe lang,... . Hou je van een uitdaging? Maak er dan een wedstrijd met jezelf van en ga telkens onder de tijd van de dag ervoor.


x Verwijder de apps die roepen om jouw aandacht. Doe dit bv. op vrijdagavond aan de start van het weekend en zet ze er maandagochtend weer op. Of misschien bevalt je dit wel zo erg dat ze op maandag niet meer terug hoeven te komen.


x Zet je notificaties uit. Je kan ervoor kiezen om alleen maar notificaties op je scherm te zien zonder dat je telkens een geluid hoort. Of je kiest ervoor om alle notificaties uit te zetten.


x Ook op je laptop kan je de meldingen van je mailbox, Whatsapp,… uitzetten. Sluit je mailbox af als je wil doorwerken of als je je moet concentreren. Kies zelf wanneer je je mailbox opent, bv. één keer om 10u en één keer om 15u. Houd je daar ook aan.


x Gebruik eventueel je out-of-office om je respondenten te laten weten dat je slechts om de zoveel tijd je emails bekijkt. Als je uitlegt waarom je dat doet, dan hebben ze er vast begrip voor.


x Laat je niet onder druk zetten door de mensen rondom jou die onmiddellijk een antwoord willen op hun vraag. Je kan ze deze tips doorsturen ter inspiratie ;-).


x Koop een wekker en laat je smartphone uit je slaapkamer.


x Draag een horloge, zodat je niet op je smartphone hoeft te kijken om te weten hoe laat het is.


Succes!

0 keer bekeken

© 2020 by flowfix. Proudly created with Wix.com